Europese Dag van de Logopedie 6 maart 2018 in het teken van ondersteunende communicatie!

5 maart 2018

Vandaag, 6 maart 2018, is het de Europese Dag van de Logopedie. Thema dit jaar is het belang van Ondersteunende Communicatie (OC). Lees hier meer over in de Factsheet OC

24 oktober 2017

Interdisciplinaire samenwerking is voor ons van groot belang. In ons jublieummagazine ter ere van ons 40-jarig bestaan hebben we een aantal van onze waardevolle samenwerkingspartners het woord gegeven. Marjon van Klaveren jeugdverpleegkundige​ sprak over het inloopspreekuur en de nauwe samenwerking op het consultatiebureau in Nijmegen-Noord. Klik hier voor het hele artikel.

6 maart 2017

De één houdt van zoet, de ander van hartig. Sommigen houden het bij lekkere Hollandse pot, een ander kiest liever iets exotisch. Hoewel smaken kunnen verschillen, eten en drinken zelf gaat bij de meesten van ons gewoon vanzelf. Maar wat als eten en drinken een probleem is?

Eten en drinken is veel meer dan het in je mond stoppen, kauwen en doorslikken van voedsel. Eten en drinken is een beleving! Hoe het ruikt, smaakt, eruit ziet en voelt, maar ook waar en met wie je eet of drinkt, met vrienden, het gezin of familie. Wanneer mensen worden getroffen door een bijvoorbeeld beroerte of de ziekte van Parkinson, kunnen moeilijkheden ontstaan in het slikken en kauwen en zijn eten en drinken niet meer vanzelfsprekend. Die heerlijke zondagse groentesoep? Lastig hoor, wanneer de bouillon al naar achteren loopt als je een gehaktballetje aan het kauwen bent, terwijl je de groenten nog even in je wang bewaart. Gezellig met familie uiteten? Een enorme uitdaging wanneer je alle aandacht nodig hebt om happen op een veilige manier weg te slikken, maar de prikkels om je heen ervoor zorgen dat je die aandacht er niet bij kan houden.

Een probleem met het eten en drinken is voor mensen zeer belemmerend. Niet alleen voor ouderen, maar ook bij onze aller jongsten. Wanneer een baby niet goed uit de borst kan drinken of de fles weigert, wordt het eten en drinken voor ouders een enorm gevecht. Van een onbezorgd zwangerschapsverlof is vaak geen sprake. De hele dag (en vaak nog nacht) draait om eten. Ook peuters, kleuters en oudere kinderen kunnen moeite hebben met eten. Dit gaat vaak veel verder dan het normale “Lus ik nie!” dat alle kids wel eens laten horen. Moeite met brood, stukjes in je eten, verslikken met als gevolg bijna stikken, dit alles komt ook bij jonge kinderen voor.

Als logopedisten proberen wij bij problemen met eten en drinken zo goed mogelijk hulp te bieden. Eten en drinken spelen een belangrijke rol in ons sociale leven. We hopen dat we met onze hulp het plezier en de beleving van eten en drinken weer terug kunnen brengen.

30 augustus 2016

Taal is een instrument om te communiceren, te denken en te leren. Met behulp van taal kunnen we gevoelens uiten, problemen oplossen, ervaringen uitwisselen, discussiëren en fantaseren. Wie goed is met taal, beheerst de basisvaardigheid om te leren, te begrijpen en zich goed uit te drukken.

Wanneer er in de taal en communicatie problemen ontstaan heeft dat vaak grote gevolgen. In de vroege ontwikkeling is taal essentieel voor de leercapaciteiten, de sociale ontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Wanneer kinderen ouder worden kunnen er problemen ontstaan met bv. plannen, begrijpend lezen en het leren van vreemde talen. Wanneer mensen gaan werken wordt er een steeds groter beroep gedaan op de taalvaardigheden. Tijdens sollicitatie- en functioneringsgesprekken, maar ook tijdens het kletspraatje met collega’s tijdens de koffie of lunch. Naar mate mensen ouder worden blijven goede taalvaardigheden zeer belangrijk voor participatie in de maatschappij, mensen moeten steeds langer dingen zelf blijven doen. Mensen die worden getroffen door bv. een hersenbloeding, de ziekte van Parkinson of dementie verliezen in veel gevallen communicatiemogelijkheden. Velen van hen raken in een sociaal isolement. Je gaat nou eenmaal niet zo snel meer met een groepje koffie drinken als je toch niet mee kan praten en de gesprekken niet meer begrijpt.

In de dagelijkse praktijk kom ik dit alles veel tegen. Ik laat dan ook geen kans onbenut om taal in de spotlights te zetten. In mijn familie- en vriendenkring sta ik daar ook om bekend… Gelukkig begrijpen de meesten dit, want voor mij als logopedist is taal zeg maar echt mijn ding…

Locatie Beuningen
Vanuit deze locatie wordt uitsluitend preverbale logopedie verzorgt.
 
Adresgegevens
Schoolstraat 14
6641 DC Beuningen
 
Openingstijden
Op afspraak

15 oktober 2015

Humor!

Werken in de zorg is bijzonder dankbaar en ontzettend leuk, maar het kan bij tijd en wijle ook vermoeiend zijn… Zorgverzekeraars, de politiek, collega’s en cliënten kunnen het uiterste van je vragen. De rustige maanden juli en augustus zijn dan ook fijn om een beetje bij te tanken. Maar aan het eind van de 5e week schoolvakantie begint toch het elk jaar weer te kriebelen: hoe zou het met die meneer zijn, zou dat jongetje al een broertje of zusje hebben, hoe zal dat meisje het straks vinden in groep 3? Dat soort vragen spoken toch wel door het hoofd van mij en mijn collega’s zo richting het einde van de vakantie. Tja, het zijn toch gewoon een beetje “onze” kinderen en “onze” cliënten. Maar ja, het zijn dan ook wel hele leuke kinderen en cliënten! We lachen wat af met elkaar. Vooral kinderen zijn heerlijk direct en kunnen je soms lekker op je nummer zetten. Zo kwam één van onze logopedisten laatst een meisje van 3 uit de wachtkamer halen en ze werd begroet met een vrolijk en welgemeend: “Hallo dikke koe!” Hoewel praten ons vak is, dan staan ook wij wel even met de mond vol tanden en moeten we moeite doen om ons gezicht in de plooi te houden! En moeder? Met het schaamrood op de kaken… Humor! Ook laten kinderen ons ongewild weten dat we zelf toch echt steeds ouder worden. Op de vraag wat een zelfportret is, gaf een jongen het enthousiaste antwoord: “ Een selfie tekenen!” Geweldig! Die rekenen we goed, hoor. Humor! U zult begrijpen dat wij heel benieuwd zijn wat het komende jaar ons brengt aan leuke anekdotes!

 

ProVoice: Preventieve stemtraining voor beroepssprekers.

Klik hier voor meer informatie en de flyer.

Tineke Cobussen en Otilia Hermsen zijn gecertificeerd
Ik-Leer-Anders-coach.

Ik-Leer-Anders is een praktisch training voor leerlingen van de basisschool met leerproblemen, dyslexie, ADHD of ADD.
Als bijles niet of nauwelijks helpt, kan de leermethode Ik-Leer-Anders een oplossing bieden. Want een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft baat bij een visuele benadering van de lesstof. Het werkboek Ik leer anders vertaalt de lesstof naar deze visuele manier van denken.

In ongeveer 6 sessies wordt de techniek eigen gemaakt en kan het in de praktijk worden toegepast.

Kosten:
€ 60,- per sessie
€ 39,- werkboek

Ik leer anders sessies worden niet vergoed dor de zorgverzekeraar en vallen niet onder de reguliere logopedie.